lauantai 15. kesäkuuta 2013

Obrigado Oriflame!

Palasin toissapäivänä elämäni ensimmäiseltä Oriflamen palkintomatkalta Portugalista ja tuo otsikko siis meinaa "Kiitos Oriflame" :) Matka oli ehdottomasti näkemisen ja kokemisen arvoinen <3 Vaikka säät ei suosineetkaan, niin hyvin tarkeni ja mukaan tarttui paljon uusia elämyksiä ja ihania tuttavuuksia sekä vinkkejä ja neuvoja Oriflame-"bisnekseen". Bisnestähän se on, vaikka ei työnteolta tunnukaan :)

Valokuvia tuli räiskittyä _niin_ paljon, että pakko varmaan pilkkoa tämä "matkapäiväkirja" pienempiin osioihin, ettei tule yliannostusta! Tässäpä matkapäiväkirjaa:

Ke 5.6.13
Lensimme mieheni ja tiimari-kolleegani kanssa jo aamupäivästä Helsinkiin ja aika kului mukavasti syöden ja jutustellen. Klo 16:35 lähti lento Lissaboniin, josta meillä oli bussikuljetus Monte Estoriliin hotelli Estoril Edeniin. Veimme vain pikaisesti matkatavarat huoneeseen ja menimme alakertaan info-tilaisuuteen, jossa saimme tietoa maasta, viikon ohjelmasta sekä karttoja nähtävyyksistä. Sitten söimme tuhdin illallisen paikallisia herkkuja - kello oli jo lähempänä puolta yötä Suomen aikaan (aikaero -2h) joten unta ei tarvinnut houkutella illallisen jälkeen.
Meidän hotelli
 Näköalaa meidän parvekkeelta
 Näköalaa parvekkeelta rannalle ja altaalle
Ja näköala parvekkeelta suoraan merelle
 Karttoja ja oppaita

To 6.6.13
Lähdimme aamupalan jälkeen Portugalin pääkaupunkiin Lissaboniin sight seeingille. Ajoimme Belémin alueelle, josta löytyvät monumentit historialliselta kulta-ajalta. Pysähdyimme Belém Tower -tornin, löytöretkeilijöiden monumentin ja Jerónimos luostarin luona. Tsekattiin päänähtävyydet mm. Marquês de Pombal aukio, Avenida da Liberdade, "Baixa" pääostosalue ja joenranta-aukio "Praca so Comercio". Pysähdyimme Old Cathedralissa ja kävimme pienen kävelykierroksen vanhassa ja tyypillisessä Alfaman korttelissa, jossa on kuvauksellisen kapeat kadut ja kujat. Matkalla maistoimme paikallisia leivoksia pastel de nataa, jonka makua on hankala kuvata. Leivos on ulkopinnalta rapeaa lehtitaikinaa, mutta sisältä pehmeää vaniljaista ja päälle ripotellaan oman maun mukaan tomusokeria ja kanelia. Minähän nautin "kahvin kahvina", ilman mausteita, ja voin kertoa että paikallinen kahvi suorastaan nostaa hiukset pystyyn. Tykkään kyllä tummapaahtoisesta kahvista, mutta rajansa kaikella :D Kahvi on kuin vuorokauden pannussa seissyttä tervaa... :P
 Belém Tower

Belém Tower ja myöhään kukkivat puut
(kukkivat tavallisesti jo aiemmin, mutta tänä vuonna poikkeuksellisen myöhään)
 Löytöretkeilijöiden Monumentti
 Samainen Monumentti edestä
Kolleegani, "matkanjohtaja" pikku T ja ihana matkaoppaamme Piedro
(ei lainkaan boooring vaan hupaisa ja symppis opas!)
 Tämän nimi on hiukan hakusessa, mutta seinille siis oli kirjoitettu kaikkien jossakin typerimmässä (eikö ne kaikki ole typeriä?) sodassa menehtyneiden nimet...
 Tämän sillan yläpuolella kulkee autot ja autojen alapuolella juna!

Jerónimos luostari
 Kapeita ja kuvauksellisia kujia...

Santa Justa -näköalahissi
   Marquês de Pombal aukiota
 Jätti-iso Portugalin lippu

Old Cathedral
Joenranta-aukiolta
 Avenida da Liberdade
Taustalla Louis Vuittonin liike ja oikealla puiston penkillä rikkaampi ja vasemmalla penkillä köyhempi herra... Tällä kävelykadulla oli myös mm. Pradan ja Emporio Armanin liikkeet. Kallis katu!

Välissä ehdimme käydä syömässä Cascaisin suunnalla italialais-intialaisessa ravintolassa ja illasta kokoustimme, eli esittäydyimme kukin vuorollamme toisillemme ja myöhemmin menimme koko porukalla syömään.

Cascaisin rantaa
 Kokouksesta

Matkalla illalliselle
Tässä vielä naurattaa kun luulin kävelymatkan olevan n. 5 minuutin mittainen, mutta se olikin nelin-viisinkertainen ja tällä rantakadulla oli vielä hyvä kävellä, mutta muualla kun ne kadut on tällaisia:
  kauniitahan ne on kuin mitkä, mutta kovin hankala kävellä piikkareilla :)
illallisravintolasta
alkudrinkkinä mojito
Tässä oma "mykkäpojan annos" - vasta alkupalat ja minulla kun ei pitänyt olla nälkäkään :D
Erilaisia lihoja tarjoiltiin suoraan vartaista henkilökohtaisesti
Ja juomia... :P
 Kahvia ja Baileysia... :P Oli jälkkäriäkin mutta ahneuksissani aloin hotkia ennenkuin muistin kuvata :D

Ruokaa ja juomaa oli yllinkyllin ja kaikki "firman piikkiin"! Desibelit alkoi kohota siihen malliin, että päätimme jatkaa matkaa pienemmällä porukalla pubiin.
Minä kun olen tottunut juomaan limu-siidereitä, eli makeita kopparbergin, rekorderligin tai golgen capin sidukoita tai kultalonkeroa enkä juo lainkaan olutta, niin jopa oli vaikea löytää tilattavaa. Edes Bacardi Breezeriä ei useinkaan löytynyt. Erehdyin tilaamaan "aitoa" irkkusiideriä ja jösses - se maistui just sille mille tivolin vessat haisee! Seuraavaks tilasin mansikkamargaritan ja unelmoin oikein mansikkaisesta sorbettityylisestä drinkistä - sain tequilaa jossa oli ehkä yksi mansikka makua peittämässä :P Ätäkkää tavaraa!

To be continued...
JATKUU...

1. Ihana tuo torni hiekkarannalla ja ihana, kaunis, heiluvaisen näköinen musta mekko sulla =)

2. Ritva Hietavalkamakesäkuuta 17, 2013

Toi alkudrinnkki oli mun mielestä caipirinha - lähes yhtä hyvää kuin Brasiliassa juotu :) Ritu

3. Ritva Hietavalkamakesäkuuta 17, 2013

Mari; mukavasti kirjoitettu ja jatkoa odotellen ;)

4. Kiitos korjauksesta, en tiedä mistä minä tuon mojiton repäsin :D Jatkoa löytyy jo: